Obecní úřad Vráž
Květnová 344, Vráž 267 11
V roce 2015 byl vytvořen projekt " Revitalizace návsi Vráž", která navazuje na územní studii. V tuto chvíli (2021) se vyřizují potřebná povolení a rádi bychom začali projekt po roce 2021 uskutečňovat. Snažíme se projekt uskutečnit s nějakou dotací. To se ne vždy daří a čas realizace se tím posouvá. Pak už záleží jen na zastupitelstvu jestli projekt chce uskutečnit a spustí ho i bez případné dotace.
ÚZEMNÍ STUDIE VRÁŽ – NÁVES
ZÁSADY ŘEŠENÍ PROSTORU KOMUNIKACÍ KVĚTNOVÁ – ŠKOLNÍ
1. CÍLE ŘEŠENÍ
Cílem řešení je návrh úpravy prostoru návsi, tj. křižovatky Květnová – Školní, okolí školy, pošty, kostela a prodejen. Současná úprava rozlehlé křižovatky není z hlediska bezpečnosti vyhovující, nezajišťuje bezpečný přístup ke škole a k poště. Z pohledu dopravního se jedná o rámcově definovanou plochu zpevněnou živicí v podstatě se společným pohybem osob a vozidel bez rozlišení pojížděných pruhů, parkovacích stání, vjezdů, chodníků apod.
Cílem navržených úprav je jasné vymezení pojížděných ploch, pěších ploch, chodníků a parkovacích stání ve vazbě na čisté terénní úpravy podél komunikací zahrnující mimo jiné i městský mobiliář, prvky drobné architektury a dosadbu vhodných dřevin. Smyslem úprav je rovněž jasné vymezení prostoru mezi kostelem Svatého Bartoloměje, poštou a školou jako společenského centra obce – návsi, společně s návrhem doplnění takových atributů, jako jsou sochy světců Sv. Jana Nepomuckého a Sv. Floriána.
Návrh je zpracován jako nabídka cílového řešení prostor, které lze však realizovat postupně po jednotlivých krocích, ucelených částech podle možností obce.
2. DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ
2.1 Zachování páteřní obslužné komunikace Květnová jako dvoupruhové obousměrné se živičnou vozovkou s min. šířkou 5,5m optimálně 6m.
2.2 Parkování vozidel podél Květnové pouze ve vymezených stavebně upravených zálivech pro kolmá a podélná stání. Jedná se zejména o stání u prodejny na severní straně komunikace – 8 stání. Zachovat a upravit 2 stání pro vozidla čerpající vodu z pumpy.
2.3 Prostor před školou upravit dlážděním – pěší plochy drobnou kostkou, mozaikou, dvě zásobovací stání pro školu a poštu vymezit odlišně např. žulovou kostkou 10/10cm, vše v jedné rovině bez výškových bariér. Kolmá parkovací stání vymezit stavebně, zadní hranu parkoviště ponechat prostupnou pro příchod od vozidel ke škole. Travnaté ostrůvky pojednat jako záhony v dlažbě.
2.4 Oba vjezdy po stranách školy a pošty dodláždit a vymezit kostkou 10/10cm jako pojížděné plochy včetně připojení na hlavní komunikaci Květnovou.
2.5 Plochu před stanovištěm kontejnerů upravit stejně, tedy kostkou 10/10cm, počátek dláždění zdůraznit příčným prahem s rampičkou a vjezdem na dlážděnou plochu, podobně upravit napojení na Květnovou. Navazující komunikaci pod kostelem ponechat s vozovkou v živičné úpravě šířky min. 5m.
2.6 Napojení objektů západně od školy s vjezdy na pozemky upravit jako živičnou přístupovou komunikaci s jednostranným podélným stáním.
2.7 Spojka za kostelem bude rovněž dvoupruhová, nejlépe ve stávající úpravě, tzn. po posouzení stavu navrhnout dláždění štětové vozovky s ručně zatloukanými kameny na výšku a zaválcování (zahutnění).
2.8 Návrh odsazeného chodníku za travnatým pruhem podél Květnové až k telefonní budce, úrovňový přechod k prodejně potravin, dále chodník bude pokračovat v návaznosti na chodník před prodejnou a bude křížit vjezdy na pozemky.
2.9 Plocha před prodejnou bude vydlážděna a doplněna prvky drobné architektury, mobiliářem (lavičky, sezónní slunečník, stolek na pivo apod.).
2.10 Zásobování prodejny upravit podél vozovky Školní dlážděným pruhem na straně prodejny.
2.11 Doplnit výsadbu podél Květnové ulice, a upravit travnaté plochy až ke hranicím s vozovkou. Hranici s vozovkou vymezit např. řadou velkých žulových kostek zapuštěných do úrovně vozovky. Pokud možno nevytvářet bariéry mohutnými betonovými silničními obrubníky.
2.12 Zvážit osvětlení celého prostoru vhodnými svítilnami VO ve vztahu ke kostelu a jeho okolí.